Bardzo przydatnymi funkcjami, często wykorzystywanymi w pracy biurowej w Excelu są funkcje Find (Znajdź) i Replace (Zamień). Dziś kilka słów o tych dość prostych, ale niezwykle przydatnych funkcjach.
Posiadając rozbudowany arkusz danych, często chcemy przejrzeć jedynie interesujący nas wycinek. W Excelu mamy metodę, dzięki której możemy szukać wartości w arkuszu. Ta metoda to metoda Find. Aby znaleźć wartość w arkuszu przejdź do opcji znajdź poprzez wybranie opcji Find & Select z sekcji Editing zakładki Home.

Znajduje się tam również opcja Replace, którą zajmiemy się później.
W podstawowej wersji metody Find, wystarczy wpisać szukaną frazę i nacisnąć Find Next (znalezienie następnego napotkanego dopasowania) lub Find All (znalezienie wszystkich wystąpień).


Po rozwinięciu opcji Options >> będziemy mogli modyfikować nasze wyszukiwanie. Można zmienić metodę wyszukiwania, rodzaju danych jaki chcemy szukać oraz zakresu przeszukiwania.

Jak już przy zakresie mowa to warto wspomnieć ogólne zasady przeszukiwania. Szukanie będzie odbywać się w zaznaczonym obszarze. Jeśli nie zaznaczymy żadnego obszaru (będziemy mieć podświetloną jedną komórkę) to metoda przeszuka cały arkusz.
Kolejną opcją jest metoda Replace. Uruchamiamy ją z tego samego menu co metodę Find. Zachęcam jednak do używania skrótu klawiaturowego. Aby uruchomić okno metod Find i Replace wystarczy ze naciśniesz skrót klawiaturowy Ctrl + f.
Metoda Replace różni się tym od metody Find, że wyszukany fragment wpisany w polu Find what, zostanie zastąpiony fragmentem z pole Replace with. To ważne, nie musimy znajdować pełnej wartości komórce – Excel poradzi sobie z wyszukaniem tylko części wartości znajdującej się w niej.

Jeżeli pole Replace with zostawimy puste, Excel usunie z kolejnej znalezionej wartości to co wpisaliśmy w Find what. Po naciśnięciu przycisku Replace, w następnej znalezionej wartości nastąpi podmiana. Jeśli użyjemy Replace all to we wszystkich znalezionych przypadkach wybranego zakresu Excel podmieni wartości. Warto uważać, aby nie podmienić przez przypadek wartości, które chcemy zostawić. Na przykład mając kolumnę, w której chcemy zamienić znaki kropek na przecinki, możemy zaznaczyć tą kolumnę i dopiero wybrać opcję Replace all. W ten sposób nie podmienimy kropek w innych kolumnach.

Jeśli chodzi o funkcję Find i Replace to wszystko – po więcej zachęcam Cię do obejrzenia nagrania. Te funkcje będą się przewijać w dalszej pracy z Excelem, a w kolejnych odcinkach dowiemy się jak szukać wielu wystąpień poprzez filtrowanie danych. Zapraszam!