Ostra amunicja Excela – Formuły.

W dzisiejszej lekcji przejdziemy do prawdziwej broni Excela. Największą siłą tego programu jest wykonywanie obliczeń. Aby mieć możliwość wykonywania i rozumienia zaawansowanych analiz niezbędne jest zrozumienie Excelowych formuł.

Formuła jest wyrażeniem (działaniem), które wpisujemy w komórce, aby program Excel wyliczył i zaprezentował nam jego rezultat. Mimo, że formuły nie muszą być tylko wyrażeniami matematycznymi, na ten moment myślenie o nich w ten sposób może Ci ułatwić zrozumienie koncepcji.

Czyli tak jak w matematyce – jeśli chcemy dodać wartości używamy +, odjąć –, pomnożyć *. Aby podzielić używamy ukośnika /. Potęgowanie to z kolei ^ : dwa do kwadratu to 2^2. O innych działaniach matematycznych i odpowiadającym im funkcjom dowiesz się w następnych lekcjach.

Nie wystarczy jednak wpisać działania do komórki. Aby Excel zinterpretował wyrażenie w komórce jako formułę do obliczenia, musimy poprzedzić ją znakiem równości.

Porównanie tekstu w kolumnie F z formułą w kolumnie G
Porównanie rezultatu po przejściu do kolejnej komórki

Czyli konstrukcja formuły będzie wyglądać następująco:

= wyrażenie

Formułę możemy wpisywać bezpośrednio w komórce lub w pasku formuł. Szczególnie przy długich wyrażeniach pasek formuł jest użytecznym rozwiązaniem.

Formuła wpisywana w komórce
Formuła wpisywana w pasku formuł

Po wprowadzeniu formuły do komórki, nie musimy wykonywać specjalnych poleceń, aby ją obliczyć. Wystarczy, że naciśniemy klawisz Enter (przechodząc do komórki niżej) lub klikniemy lewym przyciskiem myszy w inną komórkę i Excel przeliczy nam naszą formułę. To w standardzie, oczywiście można te opcje zmieniać w zaawansowanych ustawieniach, ale przecież jesteś tu po to aby nauczyć się korzystać z programu, a nie zagłębiać się w ciekawostki, prawda? Jeśli napiszemy coś niezrozumiałego dla programu w komórce – dostaniemy komunikat o błędzie z zasugerowanym przez program rozwiązaniem. To czy te sugestie są zwykle trafne to inny temat.

Komunikat błędu w formule

Ok, ale samo wpisywanie wartości w komórkach nie automatyzuje nam zbytnio pracy. Jeśli w ciągu naszych obliczeń zmienią się jakieś wartości z początku – musielibyśmy poprawiać każdą kolejną formułę. Na szczęście nie musimy wpisywać wszystkich wartości – możemy odwołać się do wartości zawartej w konkretnej komórce. Czyli przykładowo jak mamy w jakiejś komórce wysokość podatku 15%, to nie musimy we wszystkich obliczeniach mnożyć wartości razy 0,15, wystarczy że wpiszemy adres komórki. Wtedy po zmianie wysokości podatku, wszystkie formuły zaktualizują się automatycznie.

Aby odwołać się do wartości zawartej w komórce – użyj jej adres wewnątrz formuły. Przykładowo, żeby pomnożyć wartość z komórki B2 razy 5 użyj formuły:

Odwołanie do komórki

Bardzo ważny wniosek, który wynika z powyższej prawidłowości Excela – gdy zaktualizujesz komórkę, do której odwołuje się formuła w innej komórce, to ta formuła zostanie zaktualizowana. Jeśli nie widzisz jeszcze potęgi tego faktu to pomyśl o skomplikowanych obliczeniach, które zależą od wartości wejściowych: na przykład premie dla pracowników co miesiąc zależne od sprzedaży i liczby przepracowanych godzin. Kiedy skonstruujesz sobie arkusz z obliczeniami, wystarczy że co miesiąc będziesz wprowadzał/a tylko te zmienne wartości początkowe i momentalnie będziesz mieć wszystko przeliczone.

Odwołania do różnych komórek w formule

O tym, jak jeszcze bardziej zautomatyzować obliczenia i formuły – głównie w danych tabelarycznych (tabelach) dowiesz się już w następnej lekcji.

Jeśli jeszcze nie obejrzałaś/eś filmu z praktyczną częścią dzisiejszej lekcji to zachęcam: